
v.l.n.r. René Hoksbergen, Jannetta Dorsman Jeff Jarvis
Bovenstaande tip gaf Jeff Jarvis mij tijdens een interview op het Real Estate Connect Congres in New York. Ik ben ontzettend trots dat ik het voor elkaar heb gekregen om deze indrukwekkende mediagoeroe te spreken. Want wie wil dat nou niet? Met een enorm populair blog over media en zijn bestseller ‘’What Would Google Do?’’ heeft Jarvis namelijk velen geïnspireerd en doen inzien hoe internet effectief ingezet kan worden door een bedrijf.
Uit het interview bleek iets heel grappigs: Jarvis dacht voorheen namelijk heel anders over het nut van Social media. Maar zijn zoon Jake heeft hem iets laten inzien waar hij nog niet bij had stilgestaan. Nadat ze samen aanwezig waren bij een interview met Mark Zuckerberg (algemeen directeur van Facebook), bespraken ze de meest kenmerkende functie van dit Sociale Netwerk. Volgens Jake is “The Wall” (nieuwsoverzicht) van Facebook het meest innovatieve onderdeel. Door deze opmerking van zijn zoon realiseerde Jarvis dat Social Media niet alleen om publiceren gaat, maar juist om delen en communiceren met meerdere mensen. En dit was nieuw!
Zijn visie is dus behoorlijk bijgesteld en dat bleek ook wel uit zijn antwoord op de vraag hoe hij er op dit moment over denkt. Ook nu gaf hij het voorbeeld Facebook. Dit Sociale Netwerk heeft enorm veel gebruikers, en dat is niet zomaar. Men wil in contact komen met elkaar, elkaar helpen en dingen delen. Jarvis stelt wel dat we goed moeten beseffen wát we delen. Privacy speelt in deze digitale maatschappij namelijk een enorm belangrijke rol en is niet altijd Facebook’s sterkste kant ;-).
Wat Jeff Jarvis vooral liet inzien tijdens het interview, is dat deze tijd van verandering nog lang niet is afgelopen. We staan zelfs pas aan het begin! Er komen nog veel meer belangrijke processen aan waarin nieuwe dingen komen op gebied van internet, met name Social Media. Wat hierbij erg belangrijk is, is dat wij zelf ook mee moeten veranderen. Wees niet bang om het te gebruiken, want het biedt enorm veel kansen.
Jarvis heeft kort geleden een nieuw boek gepubliceerd: ‘’Public Parts, How Sharing In The Digital Age Improves The Way We Work And Live’’. In dit boek reist hij door de geschiedenis van alle innovaties die hebben plaatsgevonden. Jarvis beschrijft hierbij de angsten en wantrouwen die dit met zich meebracht. Het boek brengt ook de kracht en waarde van openbaarheid op het internet naar voren. Hij probeert in het boek aan te geven dat men moet beseffen dat internet juist een manier is om publiciteit te creëren en in contact te komen met elkaar.
Wat gaaf dat je Jeff Jarvis kon spreken. Uiteraard is er nog veel meer te ontdekken op het gebied van Social Media. Het mooie is dan inderdaad dat het gewoon als ‘hapklare brokken’ wordt klaargezet en je het alleen nog maar hoeft te gaan gebruiken.
Ik blijf het zo goed mogelijk in de gaten houden en ondertussen volg ik jou…voor als ik iets mis.
Ja, het was echt heel bijzonder. Voel me ook nog steeds erg vereerd! Hij was 1 van de belangrijkste keynote speakers en ‘bewaard’ voor de laatste dag… 😉
En inderdaad, er valt nog veel meer te ontdekken. Iedere dag opnieuw. Wat ik zelf heel bijzonder vond is wat hij ook zei over het onafhankelijk van leeftijd zijn of men social media en bijbehorende veranderingen ‘omarmt’. Zelf is hij immers ook niet meer de jongste en ook jongere ondernemers hebben moeite met nieuwe ontwikkelingen. Leeftijd zegt dus niets!
Komende dagen plaats ik nog meer video’s van Real Estate Connect. Ik heb nl meer mensen geïnterviewd: o.a. Katie Lance (Inman), Matthew Shadbolt (Corcoran Group) en Krisstina Wise (The Goodlife Team).
Houd de site dus in de gaten!