Tekst: Sander Peters, geplaatst in: Vastgoed (januari 2012)
Tussen 11 en 13 januari vormde New York City weer het toneel van Real Estate Connect, een twee keer per jaar georganiseerd congres over makelaardij, sociale media en internettechnologie. Zoals in veel sectoren lopen de Verenigde Staten ook op dit gebied voorop. Wat nu daar gebeurt, gebeurt straks hier. Samen met ooggetuige Jannetta Dorsman probeert Vastgoed de belangrijkste trends te ‘vangen’.
“Het waren vier fantastische dagen”, zegt trainer/vastgoedadviseur Jannetta Dorsman lachend. Samen met echtgenoot en makelaar René Hoksbergen woonde ze vrijwel alle presentaties en workshops bij. Ook op het voorafgaande “Agent Reboot” met veel praktische tips en tools waren ze aanwezig. Tijdens dit congres interviewde ze diverse keynote speakers en andere prominenten. “Als ik de meer dan zeventig lezingen in een paar woorden moet samenvatten zeg ik: mobile, local & social. Zie daar ook meteen de drie voornaamste trends.”
Mobile
Toegang tot informatie op ieder moment van de dag (24/7), op iedere locatie, en – heel belangrijk – toegesneden op het medium dat je op dat moment tot je beschikking hebt (lees: smartphone of tablet). Dat is de absolute trend in de VS waar Nederland ook steeds meer mee te maken krijgt, aldus Dorsman. “We hebben het dan niet alleen over apps, maar ook ‘gewoon’ over een mobiele website. Mooi voorbeeld is de mobiele site van Funda. Niets ingewikkelds, maar wel prettig om op je iPhone te bekijken.”
Nauw verbonden aan de opmars van ‘mobile’ is het paperless office, dat er volgens Dorsman nu toch echt van gaat komen. “De technologie is er klaar voor – denk aan de onstuitbare opmars van de tablets, maar ook van handige snufjes als evernote en het online ondertekenen van contracten. Echt, voor makelaars die veel op pad zijn, is deze ontwikkeling een uitkomst. Nooit meer sjouwen met vuistdikke dossiers.”
Local
Benut je product: kennis van de lokale omgeving. Van de buurt. Makelaar, go hyperlocal. Dat was – heel kort samengevat – de boodschap van schrijver Jeff Jarvis. Maar het is ook de strategie van New Yorks grootste makelaarskantoor Corcoran Group, legt Dorsman uit. “Zij creëren een community, via Facebook en Foursquare. Als makelaar heb je geen informatiemonopolie meer. Sharing, daar draait het om. Het delen van ‘lokale kennis’. Wonen is leven. En leven is weten waar je moet zijn in een buurt. Voor de beste pizza, de beste boekhandel of de meest hippe uitgaanstent. Deze sociale media activiteit heeft geen directe link met verkoop. Maar wanneer een van de andere leden van de gemeenschap een makelaar zoekt, hopen ze natuurlijk dat die bij hen, als gewaardeerd én betrouwbaar lid van de community, aanklopt.”
Social
Waar Nederlandse bedrijven – en makelaars dus ook – sociale media vooral benutten als extra ‘zendkanaal’ (‘Kijk eens wat wij allemaal goed kunnen!’), daar heeft men in de VS de slag gemaakt naar communiceren ‘op’ de diverse sociale media. Dorsman: “Wij kijken hier nog steeds naar de opbrengst van sociale media. Het kost tijd om een Facebookpagina bij te houden en dus moet het wat opleveren. Liefst een-op-een. Maar bekijk het eens anders: als makelaar verkoop je huizen, maar het draait steeds meer om mensenkennis. Inzicht in je potentiële toekomstige klanten. Die jou ook moeten vertrouwen. Profileer je via sociale media als die aardige buurman die betrouwbaar advies geeft. De economie is veranderd na de crisis. De trusted circle, het dorpsgevoel, wordt weer belangrijk. Maar dan met de technologie van nu. Online dus, op internet.”
Recente reacties