Vandaag kwam ik een klein item tegen in een marketingblad, waar m’n oog op viel.
Het gaat om de filosofie over dienstenmarketing, dat de 4 marketing P’s: Product, Plaats, Prijs en Promotie misschien beter vervangen kunnen worden door de 4 B’s: Behoefte, Belofte, Beleving en Bewijs.
Een heel andere, maar zeker interessante benadering.
Met name interessant omdat hierbij de klant of bezoeker ECHT centraal komt te staan.
Ik ben benieuwd wat voor mooie voorbeelden hiervoor te verzinnen zijn.
Laat me weten welke voorbeelden van de 4 B’s jij kent, hebt, tegenkomt, etc.
Ik verzamel ze dan en kom er later op terug!
het triggert wel een beleving bij mij, alleen welke is nog een beetje onduidelijk voor mezelf. Ik mis namelijk het laatste stukje, promotie of mond-op-mond reclame. Verder werkt het in de makelaardij natuurlijk wel zo: behoefte, beleving, belofte en bewijs. Niet zo moeilijk om hier voorbeelden van te bedenken.
In de Werving & selectie herken ik dat ook zeker! Dan kan je het over 2 richtingen hebben: de 4 B’s van klant t.o.v. wat het bureau te bieden en te bewijzen heeft en de 4 B’s van de klant t.o.v. de kandidaat die uiteindelijk geplaatst gaat worden. De voortzetting van de relatie wordt dan vooral bepaald door de beleving en het bewijs. Maar ik denk dat het hetzelfde is bij (luxe) producten, niet alleen bij dienstenmarketing.
De 4 B’s komen voort uit de stroming dienstenmarketing van de VU Amsterdam alwaar Drs Wouter de Vries deze 4 B’s tot leven heeft gebracht. Bij dienstenmarketing is het vaak zaak andere zaken aan te tonen dan omzet of behaalde resultaten, vandaar deze aanpassing op de 4 P’s
In de dienstensector maken mensen het verschil,met woord,gebaar , houding en attitude. Waarom niet het begrip Bedrijfscultuur toevoegen ? De mentaliteit, integriteit, betrouwbaarheid, respons, positieve feedback blijken wel niet tastbare elementen maar ze zijn heel duidelijk waar te nemen en te toetsen. Marketing is in de eerste plaats een ‘ georganiseerd gedragssysteem ‘ with a human touch of kindness !!
Pingback: De teloorgang van de traditionele 4 P’s |
De link die auteur en docent marketing Mauritz Noppe legt tussen HRM – Bedrijfscultuur én de kwaliteit in de dienstverlening lijkt ons wel heel relevant. Marketing gaat over ‘ voordelen ‘ plus ‘ communicatie’ en hier speelt de interpersoonlijke communicatie toch een eminente rol: oa in die voorlichtende verkoop waarin de prospekt een correct idee verwerft over wat hij kan verwachten of bereiken. Dit is tevens het zwakke punt van direct marketing met hun confectie-call-centra.