Hoe belangrijk is social media voor Makelaars? Is het een trein waar je als makelaar niet in hoeft te stappen, of mis je dan uiteindelijk toch echt de laatste trein en dendert deze vrolijk verder zonder jou….?
Deze vraag is vandaag beantwoord in het nieuwe nummer van vakblad Vastgoed met daarin een interview met Jannetta Dorsman, absoluut dé ambassadeur voor het begrip (of moet ik zeggen titel?;) makelaar 2.0. In hetzelfde nummer staan interviews met 3 makelaars 2.0: Marco van der Knaap (digitale dossiers), Ellen Mouthaan (bloggen) en ondergetekende (Twitter). Zorg ervoor dat je de interviews leest en doe er je voordeel mee.
Een korte opsomming van de belangrijkste punten uit deze interviews:
Het begrip makelaar 2.0:
- Een makelaar 2.0 gaat écht een open dialoog aan met zijn klanten. Luister dus naar je klant en vraag door.
- Zorg dat je gevonden wordt. Op Google, Funda en sociale netwerken
- Verdiep je in de nieuwe communicatiemogelijkheden die er zijn zoals weblogs, chats, online advertenties, online video’s en social networks als Twitter en LinkedIn. Op deze manier kan je mensen bereiken met wie je normaal gesproken nooit in contact was gekomen. Kijk wel naar je identiteit: doe alleen dingen die bij je persoonlijkheid en je bedrijf passen.
Twitter:
- Twitter je objecten op een originele, lees menselijke manier. Doe je dit niet, dan ben je al snel aan het spammen. Wat zijn de unieke kenmerken van de woning? Wat is er bijzonder aan de woning? Wie is de doelgroep? Dat zijn zaken waar je over kan twitteren bij een woning. Vraagprijzen kan je op allerlei andere sites vinden waar je naar kan doorlinken in de tweet.
- Vraag je bij elke tweet af of deze wel toegevoegde waarde heeft voor de lezer. Plaats ‘m anders niet! Als bedrijf kan je je dit niet permitteren
Digitale dossiers:
- Klanten kunnen à la minute en 24 uur per dag inloggen en zien hoe het ermee staat: zichtbaarheid = transparantie
- Vul het dossier volledig, dit houdt de makelaar en de klant scherp: doe verslag van alle activiteiten rond de verkoop; informatie die niet alleen voor jou als makelaar, maar ook voor de klant interessant kan zijn. Vermeld ook de reden waarom een kijker is afgehaakt bij een woning.
Weblog:
- Consumenten hebben geen flauw idee wat een makelaar de hele dag doet: Laat zien wie je bent en wat je overdag allemaal doet d.m.v. een blog.
- Een weblog hoeft niet uitsluitend over ’t werk te gaan, je kan het ook persoonlijker maken: consumenten gaan je dan echt als mens zien
- Plaats nieuwe berichten door op social media zoals LinkedIn en Twitter
- Google loves blogs: blogs komen hoog in de google zoekresultaten!
Dan het antwoord: als je niet instapt, mis je echt de trein! Maar….. ik sluit af met goed nieuws! De laatste trein is nog niet vertrokken, dus het is nog niet te laat makelaars! Stap in de volgende trein en overleg tijdens de reis met elkaar, ga de dialoog aan, help elkaar, werk samen en stap dan met z’n allen uit bij het eindstation: makelaar 2.0!
Duidelijk verhaal,
Ik heb veel met de trein gereisd, heb ook wel eens een trein gemist, heb ook zitten slapen in de trein en zodoende mijn doel voorbij geschoten,
Wakker blijven in de trein is dus een goed advies, blijf met je collega’s in gesprek en kijk daarbij niet naar de snel voorbijschietende bermen maar naar de verder liggende langzamer in het vizier komende omgeving,
Zodoende ontdek je – ook al heb je de route vaker gereden – steeds weer en meer nieuwe dingen, nieuwe details, nieuwe zijzichten en …. vooruitzichten,
Treinenkijken heb ik mijn leven lang ook graag gedaan, het is zelfs een hobby geweest, maar `ik wacht niet meer op de laatste trein, (zover laat ik het niet meer komen),maar die trein rijdt tenslotte ook voor de 2.0 makelaars.
Compliment!
Treinen kijken als hobby gehad, doe het nog graag maar zorg wel dat ik de laatste trein niet mis