Sinds kort is ‘Het beste idee van Nederland’ weer te zien op de televisie. Honderden, misschien wel duizenden mensen denken dat ene unieke idee bedacht te hebben voor een product wat nog niet bestaat of waar anderen in ieder geval nog niet aan gedacht hebben. Met dit in het achterhoofd dacht ik opeens aan de vraag: wat is het beste idee voor makelaars? Het antwoord bestaat al: makelaar 2.0!
Ik denk even kort terug aan de eerste bidirectionele printerkabel die op de markt kwam: een wereld van verschil bracht dat! In plaats van alleen maar printopdrachten geven vanaf de computer richting de printer, kon de printer opeens ’terug praten’ richting de computer over bijvoorbeeld het inktniveau of de printkoppen. Hierdoor kon je beter inspelen op bepaalde situaties en ‘problemen’ voorkomen in plaats van op te lossen. Zo moet er ook gekeken worden naar de huidige makelaardij. De tijd van eenrichtingsverkeer is voorbij en dat betekent dat de makelaar naast ‘zenden’ ook moet gaan ‘ontvangen’. Op deze manier kan de makelaar veel beter inspelen op de wens van de consument, op de markt en de woning een stuk beter promoten. Dit heeft uiteindelijk een tevreden klant tot gevolg én een goede verkoop.
Een aantal praktische tips:
- Creëer duidelijkheid en openheid richting de opdrachtgever vanaf dag 1
Wat zijn de verwachtingen van beide partijen en in welke mate sluit de dienstverlening daar op aan? - Kijk vanuit de consument
Wat wil een consument zien? Is de promotie van de woning optimaal op bijvoorbeeld de internetsites of kan de woning via simpele aanpassingen hoger op de resultaatlijst komen te staan of beter opvallen? Staat de woning op alle kwalitatief goede woningsites? - Kijk naar de concurrent
Wat doet de ander goed en wat doet de ander fout? Leer daarvan! Beter goed gejat, dan slecht bedacht. - Kijk naar jezelf
Kijk kritisch naar je dienstverlening en de uitstraling van je bedrijf. Doen we de zaken nog allemaal efficiënt? Zijn bepaalde zaken overbodig of broodnodig? Doen we alles wat binnen de mogelijkheden liggen of laten we kansen liggen? Maak je optimaal gebruik van (nieuwe) media? - Tenslotte: blijf altijd jezelf!
Stilstand is achteruitgang, maar blijf dicht bij wie je bent. Doe geen dingen die niet bij je passen om je geloofwaardigheid niet te verliezen, maar ga uitdagingen ook niet uit de weg!
Heb je zelf nog tips? Laat dan een reactie achter en deel ze met de lezers!
Recente reacties